Tips om zelf met je probleem aan de slag te gaan

Veel mensen willen graag snel, makkelijk en zonder veel moeite van hun probleem af, alsof ze het probleem bij elkaar kunnen pakken en weggooien om er daarna vervolgens nooit meer last van te hebben. Dit is mogelijk, veel kan zelf gedaan en bereikt worden. Echter in de praktijk zitten er vaak heel veel haken en ogen aan en blijven er veel zaken toch actief. Tijdens regressie wordt iemand vaak pas bewust van hoe diep (waar we zelf niet bij kunnen komen) en op welke vlakken een probleem is gaan zitten. In en therapeutische sessie wordt dan ook aandacht besteedt aan alle vlakken van het probleem om het op te lossen. Daarnaast zit in het probleem ook het antwoord en heel veel mooie levenslessen.

imagine-achieve-dream-become.jpg

Waar bestaat een probleem uit?

1. Traumatische gebeurtenis

2. Negatieve overtuiging(en)

3. Vastzittende emotie

4. Geblokkeerde beweging

5. Het niet kunnen verbinden met de andere kant/oplossing/gewenste toestand

Het belangrijkste geheim om te helen

Het belangrijkste om van je probleem af te komen is dat je je (meer en meer) kan verbinden met de gewenste toestand of het tegenovergestelde van het probleem. Dit is uiteindelijk het allerbelangrijkste. Zelfs belangrijker dan alle kennis en inzichten die je opdoet tijdens het herbeleven van een probleem.

Je onderbewuste wil weten wat je wil, anders kan het dat niet voor je regelen. Je kan je onderbewuste zien als de kok in jouw keuken. Hij maakt alles wat je wil, maar kan niet maken wat je niet wil, zoals wanneer je tegen de kok zegt:"Ik wil vanavond geen vis.". Hij begrijpt dit niet en kan er niets mee. Wanneer je altijd spanning voelt in grote groepen mensen is je gewenste toestand niet dat je 'geen spanning meer voelt in grote groepen', omdat je dan blijft hangen in 'niet' en dat snapt je onderbewuste niet. Je gewenste toestand is dat je jezelf kan blijven in grote groepen en je je ontspannen voelt. Wanneer je volledig (of steeds langer) in die nieuwe gewenste toestand kan verblijven, begint je onderbewuste dit te geloven. Je onderbewuste zal in die momenten dat je je in grote groepen bevindt niet die ouwe meuk weer boven halen, zodat jij ermee kan dealen, maar zal steeds meer situaties creëren in grote groepen, waardoor jij jezelf steeds meer kan ontwikkelen in grote groepen en daar positief voordeel uit halen. En dit laatste stukje van de heling gaat vaak over geloof en vertrouwen hebben. Vaak zien we dat de cliënt het niet kan geloven dat die ooit volledig van probleem kan afkomen. En daar komt vaak de crux van het hele verhaal. Enerzijds gaat het over het diepe geloof hebben dat de gewenste toestand bereikbaar is en aan de andere kant moet de les geleerd worden dat het probleem je juist verder wil brengen in het leven. Het probleem wil je juist naar het tegenovergestelde brengen, omdat daar de mooie dingen in het leven bevinden.

Oefening om je te verbinden met de oplossing

1. Ga ontspannen liggen en sluit je ogen.

2. Denk aan je probleem en verbind je ermee.

3. Denk aan het tegenovergestelde. Voel wat er allemaal zou veranderen als dit zo zou zijn.

4. Verbind je weer met het probleem en doe dat degene wat je eigenlijk in dit situatie had willen doen. Verander elk stukje wat je te binnen schiet en niet fijn voelt.

5. Verander de overtuiging van negatief naar positief. (Van: Ik kan niet voor mezelf opkomen Naar: Ik kan in elke situatie voor mijzelf opkomen)

6. Verbind je met de gewenste toestand en voel wat je nog mist om volledig in deze nieuwe gewenste toestand te verblijven.

7. Verander datgene wat jou nog van je gewenste toestand afhoudt.

8. Je zult merken dat wanneer je in de gewenste toestand bent en die nieuwe scene positieve nieuwe scenes teweeg brengt, dat je onderbewuste zich verbindt en begint te geloven in deze nieuwe toestand. Met andere woorden: je onderbewuste gaat nieuwe (positieve) mogelijkheden zien in een situatie waarin je eerst moeite had.

9. Herhaal deze gewenste toestand en de nieuw gecreëerde scene dagelijks bij het opstaan en bij het vlak voor naar bed gaan. Hoe meer je dit traint, hoe meer je onderbewuste het als vanzelf of automatisch ervaart.

 

Wat te doen bij fysieke problemen

Fysieke problemen zitten op een diepere laag vast omdat emotionele en mentale problemen zich in fysieke vorm in het lichaam hebben genesteld. Het helen van fysieke problemen duurt over het algemeen dan ook langer.

1. Verbind je met je fysieke probleem

  • Als je fysieke probleem een emotie zou hebben, welke emotie zou dat dan zijn? Angst, verdriet of boosheid of een mix hiervan.
  • Beantwoord voor jezelf de volgende vraag: mijn fysieke probleem voelt aan alsof....
  • Beantwoord voor jezelf de volgende vraag: wat heeft deze plek nodig om geheeld te worden

2. Word je bewust van de emotie(s) die je tegen bent gekomen in het probleem en probeer je met het diepste van deze emotie te verbinden.

  • Maak de beweging van deze emotie af. Wanneer je verdriet voelt, probeer te huilen. Wanneer je boosheid ervaart, geef er woorden of daden aan.

3. Verwijder het 'alsof' gevoel.

  • Wanneer je de vraag beantwoordt hebt met bijvoorbeeld een pijl die in mijn arm zit, of een band rond mijn nek, of alsof er iets geexplodeerd is, verwijder dan de pijl of de band of maak alles schoon waar je de explosie voelt. Het beste is om dit fysiek te doen. Met andere woorden, alsof je het ook echt doet in plaats van met je hoofd. Ga net zolang door totdat je het ook echt gelooft dat het weg is.

4. Doe datgene wat nog nodig is, wat deze plek nodig heeft om geheeld te worden.

  • Dat kan bv zijn dat je het gevoel hebt dat deze plek in je lichaam niet echt meer bij je lichaam hoort, alsof het iets is wat buiten je stond. Voel dan dat je lichaam deze plek opnieuw verwelkomd, alsof het een lange reis heeft gemaakt en nu weer terug is.